ADHD Life

Prioritering skaber overskud

Heey Peeps! Jeg har den seneste tid (jeg mener faktisk ret lang tid) været utrolig opmærksom på hvordan min tid bliver brugt og hvad jeg bruger den på..

Fx., har jeg da af og til fået af vide af SP at han synes jeg bruger meget (for meget) tid på sociale medier. Dette sker i perioder hvor jeg synes jeg har meget overskud, men faktisk ikke nødvendigvis har det. Sommetider har det været helt unfair at jeg prøver at bilde mig selv ind -for det er det vel i bund og grund..! At jeg har brug for liiiige at se dét hér..! Seriøst – læs det lige igen.. Brug for???
Det er for det første en KÆMPE tidsrøver. Noget andet er at det jeg egentlig “bare lige” ville tjekke… jaeh, det glemte jeg da inden der var gået 30 sekunder fordi jeg lige så noget andet og lidt mere af noget. Fx., stories sluger meget tid. Jeg synes da det meste af det er spændende og vil oprigtigt gerne følge med -men hvis jeg helt ærligt skal følge med og følge op på “alle” de mennesker jeg synes er interessante -Så skal jeg faktisk bruge 2-3 timer om dagen på at “keep up with the news” Og for hvad? Og hvis skyld? Jovist min egen skyld, men hvad kan jeg bruge det til i min hverdag som kræver meget rutine og planlægning hvor jeg samtidig øver mig på at danne overskud og energi til at kunne være mere social eller fleksibel såsom at komme mere ud, eller få afsluttet nogle af de projekter jeg gerne vil have overstået på den efterhånden meget lange liste jeg har, eller over enten praktiske eller kreative ting jeg ønsker at starte på.

Derudover så oplever jeg ofte at nogle spørger mig om jeg ikke lige har set dit eller dat på Facebook ?? Ehm, nej det har jeg ikke lige. Og jeg fortæller at det har jeg ikke fordi det faktisk stresser mig pænt meget. Måske jeg deler i ny og næ, men når alt kommer til alt er jeg alligevel mere glad for Instagram. Engang var det YouTube, så blev det Facebook indtil IG kom frem og så har det skiftet lidt ml. dem – Men når jeg bruger lidt eller meget tid på sociale medier, så er det helt klart IG eller her på bloggen som er blevet mit frirum til at tale , som hvis jeg havde en at tale til som bare lyttede. Måske bare mig selv. Jeg har jo så meget selvindsigt og viden om at jeg nogle gange skal sige tingene “højt” før de begynder at arbejde indeni.

Nogle har måske også bemærket at hverdags loggen blev lavet om til uge -logbog. Jeg fandt det simpelthen for ensformet at sidde hver dag og skrive stort set det samme. Og jeg følte det var spild af tid og så igen, det stressede mig enormt. Nu har jeg trods alt fundet en rytme i at få skrevet primært inden torsdag rinder ud, eller også inden ugen er omme. Sidste uge (51) havde jeg migræne 1 ½ døgn og mit system gik i stå. Maven, hovedet, energien og mit fokus. Jeg havde ALT for mange procent jeg gerne ville brænde af, men jeg havde ikke overskud i lagkagen i forvejen (ja jeg prøver lidt at arbejde udfra lagkagemodellen med procenter i energi) og derfor brændte mit system sammen. Hver dag efter praktik lavede jeg et eller andet fysisk krævende, hele ugen! Og da jeg stod dér midt i julestress og julebag, stoppede jeg op og sagde til mig selv; “Anja NU er det nok!” Du laver det her færdigt og nix weider! Konfekt, Snickers, Fyldte chokolader osv. som jeg gerne har ville lave, blev for meget og jeg manglede simpelthen timer i døgnet før jeg kunne få det hele til at hænge sammen med søvn, familiebesøg og praktik. Det holder jo ikke en meter for nogle som helst mennesker vel?! Jeg tog mig selv seriøs og fik færdiglavet mit igangværende julebag og gik i seng. Jeg har været meget fraværende og SP og jeg har stort set ikke været socialt sammen fordi jeg havde så meget jeg gerne ville have færdigt. Han har trods alt prøvet at hjælpe og faktisk overtaget nogle af de ting jeg var i gang med fordi jeg ikke kunne nå det. Han har til gengæld fundet ro i at lave perleplader, så det gjorde jo ingenting for ham 😉 –

Jeg skal have genlånt en bog på biblioteket omkring stress, jeg manglede de sidste 4 kapitler, men den gav mig rigtig meget hjælp til at forstå min egen stress og hvilke få midler jeg kan benytte mig af når jeg mærker det i opløbet, så jeg undgår at stresse! Nu er jeg ret langt hvis jeg selv skal sige det, så jeg har da sprunget let og elegant over en del øvelser jeg tidligere selv har fundet ud af at jeg var nødt til at afprøve for at kontrollere mig selv, men der var alligevel nogle ting som jeg hurtigt har “glemt”. Bjarne Toftegaard, forfatteren -har et godt budskab. Jeg kan ikke huske det ordret, men det var noget med at man aldrig har for lidt timer i døgnet til at nå det man gerne vil -Det handler om prioritering så man undgår stress! Da jeg læste dét kapitel gik det op for mig at det var sandt og at jeg var nødt til at prioritere mig selv som vigtigst af alt. Jeg har en mission om at komme tilbage til arbejdslivet på den ene eller anden måde, og så er jeg jo nødt til at forstå hvordan jeg skal prioritere mit liv for at jeg bedst og hurtigst muligt ender dér så jeg kan tage næste skridt op ad stigen indtil mine drømme bliver opfyldt. Jo mere jeg fraprioriterer jo længere tid tager det. (lige med undtagelse af at være opslugt af sociale medier i en 2-3 timer uden reelt set at have lavet andet end at bruge spildtid på at glo ind i en skærm. men nogle gange kan 30 min også være længe hvis man burde koble fra eller slappe af så man kan lade op og få ny energi til resten af dagen).
Men det jeg ville frem til var, at jeg ofte for tiden enten ikke deler meget eller følger med, hverken på Messenger beskeder hvor jeg oftest glemmer at folk har skrevet eller får svaret folk på IG som egentlig bare spørger til mig. Hvis nogle føler sig overset er her en officiel bemærkning; Jeg magter det sgu ikke, og når jeg så endelig gør, så prioriterer jeg nemlig! 😉

Pyyh jeg synes det her er et langt indlæg, og jeg er ikke sikker på jeg er færdig ? Men nu stoppede min tankestrøm og det må betyde at jeg er begyndt at koble fra og har fået det ud jeg synes skulle ud -for nu! 🙂 Måske kommer der mere lignende, men jeg skal hvert fald nok lige lave en update på;

-Billede af bogen
-Lagkagemodellen
-Hvem jeg får absolut mest ud af at følge, hvor jeg bruger det som afstresning nu
-Hvad der giver mig overskud i dagligdagen
-Nye tiltag for 2019 (blandede ting)
-Bloggens nye tiltag

Glædelig baghjul allesammen <3

Kh AC

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *